Sähkökatkon sattuessa

Sähkönjakelussa esiintyy aika ajoin häiriöitä, joilta ei voi välttyä. Kun sähkönjakelu keskeytyy, saamme siitä yleensä tiedon automaattisesti ja ongelman korjaus alkaa yhtiössämme välittömästi, kun se työturvallisuuden puitteissa on mahdollista. Jos sähköjen palautuminen jostain syystä kuitenkin viivästyy, kannattaa varautua seuraavin välinein:

  • taskulamppu ja siihen paristoja
  • kynttilöitä ja tulitikkuja
  • puhelin, jossa riittävästi virtaa ja vikanumeromme 03 4855 400 tallennettuna
  • radio ja siihen paristoja siltä varalta, että kyseessä on suurhäiriö

Kansalaisopas Pahasti Poikki neuvoo pitkäkestoisiin sähkökatkoihin varautumisessa.

Sähkökatkon sattuessa tarkista ensin, onko sähköt poikki koko asunnosta. Jos yksittäiseen laitteeseen ei tule virtaa, tarkista pistorasian toiminta kytkemällä siihen jokin toinen, toimiva laite. Jos sähköt ovat poikki koko asunnosta, tarkista pääsulakkeiden tilanne. Jos myöskään naapurissa tai lähialueella ei näy valoja, odottele hetki. Muutamien minuuttien kuluttua automaatio saattaa kytkeä sähköt takaisin.

Jos sähköt eivät palaudu, ilmoita siitä vikailmoitusnumeroomme 03 4855 400. Seuraa vikatilanteen kehittymistä myös häiriökartastamme. Sähkönjakeluhäiriön ollessa laaja, vikanumeromme voi ruuhkautua etkä välttämättä pääse läpi. Kuuntele tällöin numeroomme nauhoitettu vikatiedote, jossa kerrotaan vikatilanteesta ja sen mahdollisesta poistumisajasta.

Ilmoitus esimerkiksi sähkölinjalle kaatuneesta puusta tai katkenneesta sähköjohdosta voi lyhentää sähkökatkoa. Muista kuitenkin olla varovainen: maahan pudonneessa sähköjohdossa voi edelleen olla jännite. Sähköjohtoon tai sähkölinjan päälle kaatuneeseen puuhun ei saa koskea.

Mikäli epäilet, että sähköt ovat poikki muusta syystä, ota yhteys asiakaspalveluumme numeroon 03 4855 410 tai laskutus@ksat.fi. Asiakaspalvelu on auki arkisin klo 9-15.

Varaudu ukkosiin

Ukkosiin kannattaa varautua jo ennakkoon. Ukkosrintaman lähestyessä kytke kaikki rikkoutumisalttiin sähkölaitteet pois sähkö- ja puhelinverkosta. Kaikkien sähkölaitteiden kohdalla tämä ei onnistu, mutta keino pätee moneen herkkään sähkölaitteeseen, kuten televisioon tai tietokoneeseen.

Sähköverkon ylijännitesuojilla ja maadoituksilla voidaan ennaltaehkäistä vahinkoja. Erityisen ongelmallisia ovat vanhat rakennukset, joissa sähköasennukset eivät aina täytä nykyajan vaatimuksia. Sähköasennusliikkeet palvelevat rakennuksen sähköverkon suojauksiin ja kuntotarkastuksiin liittyvissä asioissa.

Tunnista nollavika

Viallisessa sähköverkossa saattaa esiintyä niin sanottu nollavika, joka pahimmillaan aiheuttaa hengenvaaran. Nollaviassa sähkölinjan nollajohdin katkeaa aiheuttaen jännitteen suuren nousun. Tämän voi rikkoa kodin sähkölaitteita ja aiheuttaa sähköisu- ja tulipalovaaran.

Tunnistat nollavian näistä merkeistä:

  • valot palavat rakennuksessa normaalia kirkkaammin tai himmeämmin
  • valon voimakkuus vaihtelee sähkölaitteiden käynnistyessä tai sammuessa
  • sähkölaitteet toimivat omituisesti
  • saat sähköiskun metallikuorisesta laitteesta
  • sähkökeskustesta saattaa kuulua ”särinää” ja pauketta ja saatat haistaa palaneen käryä

Jos epäilet nollavikaa, katkaise sähkö pääkytkimestä välittömästi! Käytä sähkön katkaisussa esim. nahkakäsineitä, sillä sähkökeskuksen metallirungossa voi olla jännite. Soita tämän jälkeen vikailmoitusnumeroomme 03 4855 400.

Korvaukset sähkökatkoista

Vaikka rakennamme jatkuvasti sähköverkkoamme vikasietoisemmaksi, kaikkiin sähkönjakelun häiriöihin ei voi varautua. Voit saada korvauksen pitkittyneestä sähkökatkoksesta tai jos sähköntoimituksessa on virhe. Jos sähköntoimituksessa on virhe, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, puh. 03 4855 11.

Maksamme vakiokorvauksen yli 12 tunnin sähkökatkosta. Hyvitämme korvauksen sähkölaskuissa automaattisesti, viimeistään 6 kk kuluttua sähkökatkosta.

Vakiokorvaukset määräytyvät seuraavasti:

  • keskeytys 12-24 tuntia: korvaus 10 % vuotuisesta verkkomaksusta
  • keskeytys 24-72 tuntia: korvaus 25 % vuotuisesta verkkomaksusta
  • keskeytys 72-120 tuntia: korvaus 50 % vuotuisesta verkkomaksusta
  • keskeytys 120-192 tuntia: korvaus 100 % vuotuisesta verkkomaksusta
  • keskeytys 192-288 tuntia: korvaus 150 % vuotuisesta verkkomaksusta
  • keskeytys yli 288 tuntia: korvaus 200 % vuotuisesta verkkomaksusta

Vakiokorvausta maksetaan enintään 2 000 €/sähkönkäyttöjä yhden kalenterivuoden aikana.

Keskeytysaika alkaa siitä, kun se on tullut tietoomme ja meillä on ollut mahdollisuus turvallisesti aloittaa vian korjaaminen.

Lisää tietoa sähkökatkoon varautumisesta löytyy Energiateollisuuden sivuilta.