Kiinteistön liittämiseksi sähköverkkoomme tarvitaan aina kirjallinen liittymissopimus. Sopimuksessa määritellään mm. liittymän koko, toimitusaika sekä liittymismaksun suuruus. Hinnoittelussa käytetään vyöhykehinnoittelua, hinnoitteluvyöhykkeen ulkopuolella sijaitseville kohteille määritellään alue- tai tapauskohtainen hinta. Liittymismaksu sisältää johdon rakentamisen liittämiskohtaan saakka. Liittymiskohta on normaalisti ilmajohtoverkossa pylvään latvassa ja maakaapeliverkossa tontin rajalla.
Liittymän toimitusaika on yleensä noin 6-8 viikkoa liittymissopimuksen allekirjoittamisesta. Uuden muuntamon rakentamista edellyttävissä tai muuten verkonrakentamisen kannalta laajoissa kohteissa toimitusaikaa tarvitaan 3-6 kuukautta.
* Koillis-Satakunnan Sähkö Oy voi toimia urakoitsijana liittymiskaapelin ja mittauskeskuksen osalta.
** Ei tarvita, jos liittymiskaapelin ja mittauskeskuksen toimittaa Koillis-Satakunnan Sähkö Oy
Kiinteistökaupassa sähköliittymä ei kuulu kiinteistöön, joten myyjän ja ostajan tulee sopia sähköliittymän siirrosta erikseen kirjallisesti. Liittymän omistajan vaihto kannattaa mainita erikseen kauppakirjassa. Ilman kirjallista selvitystä emme voi siirtää liittymää uudelle omistajalle.
Liittymän siirtoasiakirja voi olla esimerkiksi kopio kauppakirjasta, lahjakirjasta tai perinnönjakokirjasta, niiltä osin jossa liittymän omistajan vaihtuminen ilmenee. Siirtoasiakirjan voi toimittaa meille sähköisesti osoitteeseen laskutus@ksat.fi.
Tilapäisliittymästä veloitetaan liittymän rakentamis- ja purkamiskustannukset, työmaakeskuksen ja laskutusmittauksen asennus- ja irrotuskustannukset palveluhinnaston mukaan sekä vuokra liittymää varten tarvittavasta materiaalista. Tilapäisliittyjältä veloitettavat maksut ovat arvonlisäverollisia.
Kohteissa, mistä muodostuu jatkossa pysyvä käyttöpaikka (esim. rakennustyömaa), edellytetään varsinaisen liittymissopimuksen tekemistä alusta alkaen.
Jos sähkönkäyttösi lisääntyy, saatat tarvita suuremman pääsulakekoon. Pääsulake voi olla enintään liittymisoikeuden suuruinen, suurempi sulakekoko edellyttää lisäliittymän tilausta ja uuden liittymissopimuksen tekemistä. Sähkön käytön vähentyessä voit myös pienentää pääsulakekokoa, jolloin liittymisoikeutesi säilyy alkuperäisenä.
Mikäli liittymällä ei ole enää sähkönkäyttötarvetta, voi liittymissopimuksen irtisanoa, jolloin liittymä puretaan. Irtisanominen kannattaa vain, mikäli tiedät, että tarvetta sähkölle ei tule myöhemminkään. Irtisanominen tehdään aina kirjallisesti.
Liittymän purun yhteydessä käyttöpaikalta poistetaan sähkömittari ja mahdollisesti myös osa sähköverkkoa. Liittymän purun yhteydessä tarkistetaan, onko liittymällä palautuskelpoisia liittymismaksuja.
Liittymän purkuasioissa ota yhteyttä laskutukseen, puh. 03 4855 410 tai laskutus@ksat.fi.
Ismo Mäntysalmi
Aluepäällikkö Virrat
puh. 044 7355 232
Tapio Puromäki
Aluepäällikkö Ähtäri
puh. 044 7355 283
Sähköposti: etunimi.sukunimi@ksat.fi
Sähkölaskutus ja muuttoilmoitukset
03 485 5410
Sähkön myynti ja neuvonta
03 485 5420
Verkoston suunnittelu ja uudet sähköliittymät
03 485 5430
Vikailmoitukset ja vesistöasiat
03 485 5400
Copyright © Koillis – Satakunnan Sähkö Oy
Site by: WebAula.fi