Sähkön myynti ja hankinta

Koillis-Satakunnan Sähkö Oy myy ja toimittaa sähköä pääasiassa omistajakuntiensa alueella, mutta myös laajemmin ympäri Suomea. Myyntituotteita tarjotaan asiakkaiden tarpeiden mukaan määräaikaisena tai toistaiseksi voimassa olevana.

Sähkön hinnan kehitys

Vuosi 2024 oli Suomen sähkömarkkinoilla haastava monella tapaa. Hintavaihtelut voimistuivat erityisesti tuulivoiman kasvaneen osuuden myötä. Tammikuun 5. päivänä koettiin kaikkien aikojen hintaennätys, kun pörssisähkön hinta nousi hetkellisesti yli 2 euroon kilowattitunnilta. Toisaalta elokuussa nähtiin useita negatiivisia hintatunteja, jolloin sähkön hinta painui miinukselle.

Vuonna 2024 sähkön tukkuhinnan keskiarvo Suomessa oli noin 46 euroa megawattitunnilta (4,6 senttiä kilowattitunnilta), mikä vastaa energiakriisiä ja koronaa edeltänyttä tasoa. Sähkön hinnat palautuivat pitkän aikavälin keskiarvoihin ja kuluttajien aktiivisuus markkinoilla kasvoi huomattavasti.

Sähkön hankinta

Strategian mukaisesti yhtiö on investoinut omaan sähköntuotantoon. Vuoden 2024 aikana saimme valmiiksi Kitusenkulman aurinkovoimalan sekä investointimme tuulivoimaan jatkuivat Riutunkarin tuulivoimalan hankinnan myötä. Samaan aikaan kuitenkin oli haasteita niin Soininkosken kuin Killinkoskenkin vesivoimaloiden osalta ja näistä syistä veden tuotantomäärät jäivät merkittävästi aiemmista vuosista.

Toimintavuoden aikana noin 60 prosenttia tukkusähköstä hankittiin pörssisidonnaisesti eli tuntihinnoiteltuna sähköntoimituksena. Hankinnan määrästä noin 15 prosenttia tuotettiin tytäryhtiö Killin Voiman vesivoimaloissa. Lisäksi tytäryhtiö Voima-Keljon kautta hankittiin lauhdesähköä Jyväskylän Keljonlahden voimalasta.

Myynnin kehittyminen

Asiakasmäärämme jatkoi tasaista kasvua vuonna 2024. Myydyn sähkön määrään vaikutti paljon kylmä alkuvuosi. Vuosi 2024 oli monella tapaa kehityksen vuosi: vuoden aikana päivitimme sähkönmyynnin riskikäsikirjan ja vaihdoimme tulos- ja ennustemallit sekä taustajärjestelmät. Vaihdoimme myös loppuvuodesta 2024 avoimen sähköntoimittajan sekä tasevastaavan ja salkunhallintapalvelut. Haasteiden keskellä jatkoimme strategiaamme ja kehittymistä tavoitteemme mukaisesti. Tämä varmistaa elinvoimamme sekä kilpailukyvyn myös tulevaisuudessa. Seuraavaksi on vuorossa myyntiliiketoiminnan strategiatyö tuleville vuosille.

Tutkitusti tyytyväiset asiakkaat

Asiakastyytyväisyytemme on vuodesta toiseen korkealla tasolla. Viime vuoden osalta saimme erityisesti kiitosta nopeasta ja ystävällisestä asiakaspalvelusta ja luotettavasta sähkönjakelusta. Mittaamme asiakastyytyväisyyttämme jatkuvalla Net Promoter Score -mittauksella, joka tarkoittaa sitä, kuinka todennäköisesti asiakkaat suosittelevat yritystä, tuotetta tai palvelua. NPS on tehokas asiakastyytyväisyyden mittari. Koko vuoden osalta Koillis-Satakunnan Sähkön NPS oli 75, jota pidetään erittäin hyvänä lukuna.

Kiitos kaikille asiakkaillemme palautteista ja henkilökunnalle hienosti tehdystä työstä. Tästä on hyvä jatkaa.