MARRASWIRTANEN 2015

Töysän taajamaan maakaapelia

Maakaapelointityöt Töysässä ovat alkaneet syksyn aikana. Kaapelia on asennettu Toopakantien suunnasta kohti teollisuusaluetta. Maahan kaivetaan pienjännite- (0,4 kV) sekä keskijännitekaapelia (20 kV). Töysän taajaman toinen kaapelointikohde sijaitsee Hatanpään ympäristössä.

Koillis-Satakunnan Sähkön Ähtärin aluepäällikkö Matti Takamäki kertoo, että kuluvana syksynä säät ovat suosineet kaapelointia.

Talven koittaessa työt jouduttaneen keskeyttämään ja niitä jatketaan tarpeen mukaan keväällä, kun maa on taas sulanut.

Maakaapelia asennetaan useiden kilometrien matkalle Töysän taajamassa. Lisäksi kaapelointia suoritetaan Ähtärin taajaman alueella sekä yksittäisissä kohteissa haja-asutusaslueilla, Takamäki kertoo työohjelmasta.

 

Arvoisa asiakkaamme

 

Pari vinkkiä asumisen energiansäästöön

Marraskuu on ensimmäinen talvikuukausi ja lämmityskauden kylmimmät jaksot ovat edessä. Vielä kannattaa tarkistaa muun muassa ovien ja ikkunoiden tiivisteiden kunto. Parannusta vaativa tiivisteiden kunto on helposti todettavissa ja kohennus voi olla jokseenkin helppoa. Tiivistäminen on energian kulutuksen kannalta hyödyllistä ja säästää myös omaa kukkaroa.

Huomioitavaa on myös asuinhuoneiden lämpötilat. Yleisenä suosituksena pidetään 18-22 astetta. Yhden asteen pudotus huonelämpötilassa vastaa noin viittä prosenttia lämmityskustannuksista. Pitkiä aikoja tyhjillään olevissa huoneissa kannattaa pitää peruslämpönä esimerkiksi 14-16 astetta. Lämpömittarit ovat kohtuullisen edullisia. Niitä voi hankkia asuinhuoneisiin, vaikka yksi jokaiseen.

Lisää energiansäästövinkkejä on verkkosivullamme www.ksat.fi tai www.eneuvonta.fi.

Verkkosivuiltamme www.ksat.fi löytyy myös Online-palvelu, johon rekisteröitymällä voi seurata omaa sähkönkulutusta tuntikohtaisesti. Palvelu on kasvattanut suosiotaan, kannattaa tutustua.

 

Sähkölaskun ilme selkeytyi

Uudistimme sähkölaskun ulkoasun ja samalla siirryimme neliväriseen painatukseen. Laskun maksamiseen tarvittavat tiedot ovat edelleen laskun etusivulla. Laskun tiedot sekä kohteen tiedot ovat laskun etusivun oikeassa yläosassa.

Erittelytiedot tulostetaan laskun takasivulle yläreunasta alkaen. Erittelytietojen tulostusta jatketaan tarvittaessa lisäsivuille. Valtaosaan paperille laadituista laskuista tarvitaan enää vain yksi paperiarkki.

Vaikka paperia säästyykin jatkossa, suosittelemme siirtymistä e-laskun vastaanottajaksi. Sen voi tehdä vaivattomasti omassa verkkopankissa. E-lasku näkyy verkkopankissa toimittajan erittelysivulla paperilaskun näköisenä.

Sähkölaskut ovat aina näkyvissä myös Online-palvelussamme, johon voi rekisteröityä sähkölaskun tiedoilla. Rekisteröitymiseen tarvitaan sähköpostiosoite ja palveluun voi rekisteröityä verkkosivuiltamme.

Antakaa meille palautetta sähkölaskumme luettavuudesta ja selkeydestä. Kaikki palaute on erityisen suotavaa ja tärkeää.

Hyvät asiakkaat, me palvelemme teitä!

 

Asiakaspäivä 26.9. Ähtäri Zoossa

Kiitämme Ähtäri Zoon asiakaspäivää osallistuneita. Erityiset kiitokset kuuluvat asiakaskyselyymme vastanneille. Saimme arvokasta palautetta ja kehitysideoita. Lipukkeiden joukosta arvoimme kymmenen yllätyspalkinnon saajaa, joille palkinnot on toimitettu. Onneksi olkoon voittajille, aina kannattaa osallistua.

Parhain terveisin
Aarne Haikonen
myyntipäällikkö

 

Energiansäästöviikolla avoimet ovet

Puutarhuri, jalkapalloilija, kanteleensoittaja ja ninja. Roppu-hahmo muuntui moneksi lasten väritystöissä Koillis-Sataknnan Sähkön järjestäessä avoimien ovien päivän energiansäästöviikolla.

Myyntineuvottelija Minna Kalliojärvi on tyytyväinen päivän saamaan suosioon. Toimistolla poikkesi noin 150 kävijää.

Avoimien ovien päivänä 7. lokakuuta oli jaossa teeman mukaisesti ohjeita energiansäästöön. Lisäksi ohjelmassa oli arvontaa sekä kahvi- ja mehutarjoilu.

Toimistolla kävikin heti aamusta melkoinen vilske, kun Koivurinteen päiväkodin eskarilaiset ja Mäkitien koulun oppilaat tulivat vierailulle. He saivat tehtävien lisäksi mukaansa energiansäästöviikon diplomin.

Koillis-Satakunnan Sähkö osallistui energiansäästöviikkoon myös muilla tavoin. Johtoryhmä jakoi henkilöstölle päivittäin vinkkejä sähkön kulutuksen hillitsemiseksi. Esille nousi muun muassa ajastimen käyttö autoa lämmitettäessä.

Valtakunnallinen energiansäästöviikko on Motivan järjestämä. Tänä vuonna heräteltiin #someton-kampanjalla suomalaisia miettimään omia sosiaalisen median ja digitaalisten palvelujen käyttötottumuksia.

 

Uusilla verkkosivuillamme määräaikaisen sopimuksen tekeminen on helppoa!

Hinnat ja sopimusajat ovat aina nähtävissä verkkosivuillamme www.ksat.fi. Sopimuksen voi tehdä kätevästi sähköisen asioinnin sivulla kohdasta uusi sopimus, josta pääsee ostoksille verkkokauppaamme. Määräaikaisten sopimusten tarjoushinnat vaihtelevat markkinatilanteen mukaan viikoittain. Määräaikaisen sopimuksen aikana asiakkaan energiahinta ei muutu. Määräaikaisen sopimuksen voi tilata myös puhelimitse.

Määräaikainen sopimus on nyt halpa!

 

Siirry kätevään e-laskuun!

Siirtyminen paperilaskusta e-laskuun käy helposti. Tallenna asiakasnumero ja viimeisen sähkölaskun viitenumero verkkopankkisi e-laskupalveluun. E-lasku on esitysmuodoltaan samanlainen kuin paperilasku.

 

Valio puhalsi ja vaikeuttu sähkönjakelua

Valion päivänä 2. lokakuuta myrskytuuli puhalsi ja katkaisi sähköt merkittävältä osalta yhtiön verkkoalueen asiakkaista. Ensimmäiset jakeluhäiriöt ilmenivät perjantaina kello 16 tienoilla.

Alkuillan tunteina myrskytuuli puhalsi puuskittain erittäin voimakkaasti ja aiheutti jakeluhäiriöitä. Iltakahdeksaan mennessä häiriöiden määrä tasaantui ja korjaustyötkin alkoivat tuottaa tuloksia. Tuona aikana sähköt puuttuivat hetkittäin enimmillään noin 6 000 asiakkaalta.

Keskijännitejohdoilla (20 kV) häiriön aiheuttaneita johtovikoja ilmeni 30 kappaletta. Muuntamoilta asiakkaille jakavilla pienjännitejohdoilla oli viitisenkymmentä vikakohdetta.

Pienjännitejohdoille kaatuneista puista ilmoituksia tuli useita kymmeniä. Linjoille kaatuneita puita on kerätty päivittäin, kun uusia ilmoituksia havainnoista on saatu muun muassa asiakkailta.

Pitkiltä sähkökatkoilta ei kokonaan vältytty. Pitkäkestoisin keskijännitejohdon jakelukeskeytys oli 13 tuntia 20 minuuttia. Keskeytyksen piirissä oli 19 asiakasta. Pienjännitepuolen pisin katko oli 25 tuntia ja se koski yhtä taloutta.

Tuulen laannuttua korjaustyöt edistyivät nopeasti. Kaikille asiakkaille saatiin sähkönjakelu kuntoon lauantai-iltaan mennessä.

Välittömiin korjaustöihin osallistui 30 henkilöä, yhtiön omaa henkilökuntaa. Valion puhalluksesta aiheutui yhtiölle noin 40 000 euron kustannukset. Samalla se testasi viankorjaustyön valmiutta ja ketteryyttä.

Sähkönlinjaan kaatunutta puuta ei pidä lähteä poistamaan omin voimin, vaan siitä on ilmoitettava sähköyhtiölle. Puun poistaminen sähkölinjasta on sähköalan ammattihenkilön työtä yleisen turvallisuuden sekä erityisesti sähkötyöturvallisuuden vuoksi.

 

Vesivoiman tuotanto hyvällä tasolla

Vuosi 2015 on ollut vesivoiman tuotannon kannalta melko hyvä, käyttöpäällikkö Juha Koivula kertoo.

– Normaalin lumisesta talvesta ja kesän sateista johtuen heinäkuun loppuun mennessä voimalaitokse tuottivat sähköä suunnilleen saman verran kuin koko viime vuonna.

– Elokuussa alkoi reilun kuukauden poutajakso, jonka myötä juoksutuksissa mentiin minimiin ja sähkön tuontanto on ollut vähäistä.

– Katsotaan, saadaanko loppujen lopuksi sateinen syksy, jolloin päsätäsiin keskimääräistä parempaan kokonaistuotantoon, Juha Koivula toteaa.

Avaa asiakaslehden näköisversio: MarrasWirtanen 2015